zondag 26 april 2020

Leer iets nieuws


Muziek is belangrijk in het leven, onze moeders zongen al liedjes voor ons toen we nog maar net op de wereld waren. Als kleuter zing je thuis en op de kleuterschool, o.a. “Dikkertje Dap”, Op een grote paddenstoel” en “Onder moeders paraplu”. Later zing je deze liedjes met je kinderen, neefjes en nichtjes of gewoon in een melige bui. 
Die kleuterperiode gaat voorbij, de kleintjes worden groot en ontwikkelen hun eigen smaak voor muziek. Muziek blijft in ieders leven altijd een rol spelen. De liedjes die je als kind hebt geleerd, de bands waar je in je jeugd zo dol op was of de klassieke muziek die je als volwassene steeds meer gaat begrijpen en waarderen geven je leven iets extra’s. Door de jaren heen verandert er veel in je leven, ook je muzieksmaak. 


Aan ouderen wordt geadviseerd om iets nieuws te gaan doen. Bv een vreemde taal leren of een instrument leren bespelen, het is goed voor je brein. Ik wil mijn brein graag zo goed mogelijk houden en leer ook graag iets nieuws. 

Ongeveer 30 jaar geleden heb ik een beetje gitaar gespeeld maar heb het niet goed onder de knie gekregen. Misschien was het me wel gelukt als ik iets meer geduld had gehad en ook meer tijd had genomen om te oefenen.
Mijn grote voorbeelden waren toen en nog steeds Julian Bream, John Williams en de fantastische Mexicaanse gitarist Antonio Bribiesca. Echt prachtig!

Sinds een half jaar staat er in mijn werkkamer een keyboard. Noten lezen is lastig omdat ik die na 30 jaar ben vergeten. Ook de akkoorden gaan niet gemakkelijk, bij het spelen op de gitaar was dat voor mij ook altijd een moeilijk iets.

Ik volg internetlessen en doe mijn best om te leren spelen op het keyboard. De eerste les is vanzelfsprekend “Boer er ligt een kip in ’t water” en dat swingend melodietje ging er gelijk goed in bij mij. Inmiddels ben ik “Mieke heeft een Lammetje” en “Zoem, zoem, zoem” voorbij en ik hoop dat ik de komende tijd op de toetsen iets meer bereik dan destijds op de snaren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten