Almere is goed voorzien van kunstwerken in de openbare ruimte en
voor mij is het niet gauw genoeg. Er zijn kunstwerken die ik echt heel erg mooi
vind en kunstwerken die in mijn ogen iets minder mooi zijn. Vind ik een
kunstwerk niet zo bijzonder dan kan ik er toch wel waardering voor opbrengen omdat
het materiaal, de kleur en/of de kunstenaar mij aanspreken. In de meeste
gevallen is het dan ook plezierig om
naar te kijken. Maar ik kom ook regelmatig langs kunstwerken die ik liever niet
zie en mochten ze nog eens verdwijnen uit de stad dan zou ik daar niet rouwig
om zijn.
Er zijn drie kunstwerken in Almere die ik echt heel lelijk en dan
ook echt heel erg lelijk vind. Ik keur ze dan ook geen blik waardig of kijk een
beetje met een schuin oog. Kijk, over smaak valt niet te twisten en de
lelijkheid van de werken zoals ik ze zie zegt iets over mijn smaak en niet over
de smaak van anderen of de ideeën van de kunstenaar. De makers van deze (voor
mij) drie lelijke kunstwerken zijn kunstenaars van naam met een gedegen
opleiding en hun werk is overal ter wereld te zien.
Het eerste kunstwerk is van de kunstenaar Adriaan Rees (1957-) en
heeft de titel: Signum Omnilacus
en betekent “Teken van Almere”.
Van Rees is niet altijd kunstenaar geweest, hij was eerst werkzaam
als fysiotherapeut maar zijn interesse lag meer bij de kunst. Hij ging studeren
aan de Rietveld Academie in Amsterdam en hield zich vooral bezig met keramiek.
Van Rees zijn werk kenmerkt zich door de vele contrasten, zijn beelden kunnen
provocerend en schreeuwerig zijn maar ook zie je werk van hem met een serene
uitstraling en hij werkt met verschillende materialen.
Na de Rietveld Academie vertrok hij naar Den Bosch om zich verder
te bekwamen in het vervaardigen van keramiek aan het Europees Keramiek Werk
Centrum. Na zijn studie reisde hij naar Japan voor verdere studie en verbleef
in de stad Shigaraki, bekend door keramiek. Voor zijn werk reisde hij veel maar
de laatste jaren heeft hij een atelier in de Chinese stad Jingderzam, bekend om
zijn kenniscentrum voor de productie van porselein.
De kunstenaar heeft zich voor het kunstwerk Signum Omnilacus laten
inspireren door de naam van de wijk waar het is geplaatst, de Faunabuurt en de
Flevopolder.
Bij het opspuiten van het nieuwe land zijn er veel fossielen van
geweidragers naar boven gekomen, men
kreeg zo een mooi inkijkje in wat er zoal leefde in de oertijd.
Kijk je naar het kunstwerk dan zie je een vier meter hoge boomstam
van aluminium waarop een gewei van keramiek van 1.60 meter lang. En onderaan
zie je een druppel van keramiek verwijzend naar de kleigrond van Almere.
Het tweede kunstwijk waar ik niet van ben gecharmeerd staat in de
Muziekwijk en heeft de mooie naam Eos.
Het kunstwerk is in 1994 geplaatst
en is van David Johannes van der Kop. (1937-1994). Van der Kop studeerde aan
verschillende academies en begon zijn studie aan de Koninklijke Academie van
Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij
studeerde daar van 1956 tot 1961 en na zijn studie vertrok hij naar Warschau om
verder te studeren aan de Academie van Schone Kunsten. Hierna is hij enige
jaren docent geweest aan de Koninklijke Academie van Kunst en Vormgeving in Den
Bosch en had de leiding over de
beeldhouwafdeling van het postacademisch instituut de Jan van Eyck Academie in
Maastricht.
In het begin werkte hij veel met staal en kon je zijn werk
constructivistisch noemen, zelf noemde hij het “kaderbepalingen”. In de jaren
zeventig begon hij te werken met klei en maakte grote keramische
beeldhouwwerken. Door de plasticiteit van klei kon hij intuïtiever en
organischer werken. Zij kunstwerken bestaan meestal uit meerdere delen die hij
na het bakken kan samenvoegen. Na de keramische periode begon hij te werken met
ruw hout, hij stapelde de verschillende onderdelen op elkaar afgewisseld met
brokstukken van andere materialen. Hierna beschilderde hij zijn object met
kleurige verf.
En als derde in mijn rijtje lelijke kunstwerken is een kunstwerk van
brons Zonder Titel van Hieke Luik (1958-) en staat in de Stedenwijk in
een klein plantsoentje voor een verzorgingshuis.
Ook Hieke Luik is een
kunstenares van naam. Zij is niet alleen beeldhouwer maar maakt ook collages en is
docent aan verschillende kunstacademies. Hieke Luik heeft haar opleiding
genoten aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in
’s-Hertogenbosch en aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Haar werk is o.a. te
vinden in de collecties van het Museum Fodor in Amsterdam, het Catharina
Gasthuis in Gouda en in de kunstcollectie van ABN AMRO. Hieke Luik heeft een
atelier in Amsterdam en in Usselo, haar exposities zijn regelmatig te zien op
verschillende plaatsen in Nederland.
Nogmaals dit zijn voor mij de drie lelijkste kunstwerken in Almere.
Veel mensen zullen deze kunstwerken wel erg mooi vinden, ze zijn toch door een groep
mensen met “kijk” op kunst voorgesteld om te plaatsen.
Ik ga nu op zoek naar de drie mooiste kunstwerken in Almere.
Ha Anne,
BeantwoordenVerwijderenIn het boek van Redmond O'Hanlon over Almere staat een afbeelding van het standbeeld 'Koester diversiteit'. Dit kunstwerk in Almere-Haven (?) kun je wat mij betreft als vierde op je lijstje zetten ;)
Groetjes, Wim
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenKoester diversiteit staat inderdaad in Almere Haven bij de Havenkom. Erg mooi is het kunstwerk niet en kan op plaats vier staan. De bedoeling van de kunstenaar begrijp ik wel. Eigenlijk had ik wel een top-10 van lelijke kunstwerken kunnen maken maar de drie die ik noemde zijn echt de allerlelijkste van Almere.
Groetjes.
Anne