vrijdag 17 april 2020

Ook zoiets

Een geborduurd tafelkleed ziet er altijd prachtig uit. Het borduren van zo'n  kleed vraagt veel tijd en geduld maar het eindresultaat mag er dan ook wel zijn.
Met borduren gaat het bij mij net als met breien en haken, ik begin eraan en stop er weer mee. Toch heb ik heel veel jaren geleden een tafelkleed geborduurd en daar ben ik heel erg trots op en gebruik hem regelmatig, vooral als we gasten hebben in de hoop dat ze zeggen: “O, wat een mooi kleed, zelf geborduurd”?

Mijn trots
Onze dochter wil ook altijd graag iets doen met haar handen ze is een beetje aangestoken door mij maar ook bij haar is het van het zelfde (tafel)laken een pak, beginnen en weer stoppen. Ze maakte als kind uit haar hoofd leuke dingen op een lapje katoen, haar fantasie kende weinig grenzen, altijd vol ideeën en dat is ze gelukkig nooit kwijtgeraakt. 

Op het moment dat zij naar Schotland vertrok om een tijd in Aberdeen te gaan studeren moest er van alles worden meegenomen, ook spullen om een beetje tegenwicht te hebben naast het studeren. Voor vertrek dus op naar de handwerkwinkel om stof en borduurzijde voor een tafelkleed te kopen. Ze kon bijna niet wachten om te beginnen, zowel met studeren als borduren. Ze hoopte dat het kleed klaar zou zijn als haar studietijd in Schotland erop zou zitten. Het is zeker allemaal 25 jaar geleden en met de studie van onze dochter is het uitstekend gegaan, maar het kleed? 
Het onafgemaakte kleed is op het moment dat ze een baan kreeg en verhuisde naar Rotterdam bij ons achtergebleven met de boodschap dat ik mij er wel op mocht uitleven, de lap was toch te groot. 
Ik ben er enthousiast aan begonnen na eerst de fantasietjes van onze dochter te hebben uitgehaald. Ik vond in een tijdschrift een patroon van een kastrandje met kruissteekjes.



Het resultaat.


Na een paar jaar had ik het kleed voor de helft klaar en de andere helft ligt nog steeds te wachten op mijn “vaardige handwerkhand”. Ik heb begrepen dat we nog heel lang in de coronacrisis zitten dus misschien is het wel een goed idee om het kleed af te maken. Hopelijk is de crisis eerder voorbij dan dat het kleed af is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten