Vasari vond de Noord-Europese gotische bouwstijl namelijk maar een primitieve dwaling, volgens hem stond de bouwstijl ver af van de door hem zo bewonderde klassieke bouwkunst.
De gotische tijd is te verdelen in drie periodes: de vroege
gotiek (ongeveer 1140-1200), de midden- of hooggotiek (1200-1300) en de laatgotiek ( 1300-1500). Tijdens het verloop van deze vele jaren gotische bouwkunst zijn er vanzelfsprekend veranderingen opgetreden tijdens het bouwen Een mooi voorbeeld hiervan is de kathedraal van Chartres,
de bouw hiervan begon in 1194 in de romaanse stijl en de uitbreiding, die
later nodig was, werd gebouwd in de gotische stijl. De verbouwing was omstreeks
1220 klaar.
Bij de bouwwerken uit de vroege gotiek zie je duidelijk het
verschil met de bouwwerken uit de romaanse periode. Tijdens de middengotiek
worden de bouwwerken veel prestigieuzer en in de tijd van de laatgotiek is de stijl decoratiever geworden.
Het was abt Suger (1081-1151) van het St. Denisklooster
in Parijs die een grote verandering teweeg bracht in de bouw.
Suger was niet alleen geestelijke maar ook architect, geschiedkundige en
politicus. Hij ontwikkelde een theorie over het goddelijke licht, hij geloofde
dat mensen dicht bij God zouden komen als ze de schoonheid van licht konden
ervaren, en daarbij zou het licht ook het gebed bij de gelovigen bevorderen. Dat was de gedachte waar de abt van uitging tijdens het tot stand brengen van zijn plannen.
De verspreiding van de gotiek door Europa is te danken door de vele kruistochten die er waren in die tijd en door de rondtrekkende bouwmeesters, zij stimuleerden mede de
bouw van grote kathedralen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er grote
regionale verschillen zijn in deze bouwperiode.
Na Frankrijk verspreidde de gotische stijl zich verder door Europa, behalve in Italië, daar hadden ze grote moeite met deze manier van bouwen, de Italianen hielden de Romaanse bouwstijl nog lang in ere.
Na Frankrijk verspreidde de gotische stijl zich verder door Europa, behalve in Italië, daar hadden ze grote moeite met deze manier van bouwen, de Italianen hielden de Romaanse bouwstijl nog lang in ere.
In de Europese landen zijn tijden de gotische periode niet overal dezelfde materialen gebruikt bij het bouwen. In Frankrijk werd er veel natuursteen gebruikt, maar kijk je naar de bouwwerken in Noord-Duitsland en Nederland dan zie je vooral baksteen. Dat kwam omdat natuursteen in deze landen niet voorhanden was en
de aanvoer hiervan was veel te kostbaar.
Het grondplan van de gotische kerk is gebaseerd op
de vroegchristelijke basilica, maar uitgebreid tot een Latijns kruis. Kom je de
kerk binnen dan wordt je aandacht gelijk getrokken naar de achterzijde van het
middenschip, waar de apsis en het koor zich bevinden. Het was de bedoeling dat de bouw helemaal
voldeed aan de technische, praktische en religieuze eisen van “die” tijd, het moest absoluut de ambitie van de mens in de Middeleeuwen tot uitdrukking brengen.
Steunberen kathedraal van Milaan |
Eveneens zijn er aan de zijkanten luchtbogen
aangebracht, de druk van het dak kon op die manier worden afgevoerd naar de
steunberen. Door deze constructie kwam er veel minder druk op de muren en het was dan
ook niet nodig om dezelfde dikke muren te bouwen als in de Romaanse tijd. Deze
bouwvorm wordt ook wel skeletbouw genoemd.
Doordat het skelet een dragende functie heeft, was het ook mogelijk om ramen groter te maken dan in de Romaanse tijd. Het zijn de prachtige
glas-in-loodramen die we nog steeds kunnen bewonderen. Deze ramen werkten er aan mee dat de kerkgangers konden denken dat ze dichter bij het goddelijk licht waren, en het licht dat door deze ramen naar binnenviel gaf de kerk een gewijde sfeer.
De bouwwerken waren stuk voor stuk grote prestigeobjecten, ze moesten de stad aanzien geven en dat het veel kosten met zich meebracht is duidelijk. Deze grote bouwprojecten werden dan ook mede gefinancierd door de bevolking van de stad, zij moesten een verplichte financiële bijdrage leveren en dat dit zwaar drukte op de toch al arme gelovigen is te begrijpen.
De bouwwerken waren stuk voor stuk grote prestigeobjecten, ze moesten de stad aanzien geven en dat het veel kosten met zich meebracht is duidelijk. Deze grote bouwprojecten werden dan ook mede gefinancierd door de bevolking van de stad, zij moesten een verplichte financiële bijdrage leveren en dat dit zwaar drukte op de toch al arme gelovigen is te begrijpen.
Bij het tot
stand brengen van deze projecten speelden werkplaatsen een grote rol. Deze werkplaatsen werden loodsen genoemd, hier kwamen de schilders, timmerlieden, metselaars,
steen- en beeldhouwers bij elkaar, onder leiding van een architect, om samen aan de opdracht te werken, ook de aanwezige gezellen werden in de loods opgeleid. Elke
loods had zijn eigen stijl, afhankelijk van de bouwmeester, maar het hele
project stond onder het gezag van de bisschop. Het is lange tijd zo geweest dat architecten bouwden ter ere van God, hun namen waren niet bekend. Later is dat veranderd en nu weten we van veel bouwwerken wie de bouwmeesters zijn geweest.
De gotische beeldhouwkunst stond volledig in dienst van
de kerkelijke architectuur. Aan weerszijden van de ingang werden beelden
geplaatst van heiligen en Bijbelse figuren. Het
was de bedoeling om met deze beelden bij de ingang de gelovigen alvast in de juiste
stemming te brengen. De beelden, die ook de hoogte ingaan, stonden niet alleen bij de ingang, ook de
zuilen (colonetten) in de kerk zijn voorzien van beelden, deze
beelden worden colonetfiguren genoemd en stellen heiligen voor. Deze figuren zie je o.a. bij de kathedraal in Reims en Chartres.
Ingang kathedraal Chartres |
Sta je voor de kathedraal van Chartres dan zie je dat de
beelden één geheel vormen met de kerk, de figuren komen niet of nauwelijks los
van de muur, het ziet er erg statisch uit.
Later worden de mensfiguren dynamischer en staan ze los van de achtergrond. Tijdens de laatgotiek worden de beelden nog dynamischer, dan zie je ze in een gedraaide houding of een s-bocht. En helemaal aan het eind van deze periode komen de beelden volledig los te staan van de muur en de figuren hebben de juiste proporties gekregen. Wat erg mooi is aan deze beelden zijn de gezichtsuitdrukkingen, ze zijn allemaal verschillend, en hebben menselijke trekken gekregen.
Ook aan de buitenkant van de kerk zie je uitbundige versieringen, zelfs de bovenkant van de steunberen zijn voorzien fraaie pinakels (torentje). Bij alle onderdelen aan en in het gebouw is de verticale richting benadrukt.
In Nederland begint men pas in de 12de eeuw met bouwen in de gotische stijl. Voorbeelden hiervan zijn de Domkerk in Utrecht en de Sint Servaas in Maastricht. Ander bouwwerken in ons land die er min of meer gotisch uitzien zijn afgeleide stijlen en verschillen per regio.
Halverwege 2de helft van de 16de eeuw werd er in Nederland niet meer in de gotische stijl gebouwd, de renaissance was in opkomst.
Meer lezen over voorgaande tijden? Kijk dan bij Karolingische tijd en Romaanse tijd
Colonetfiguren |
Later worden de mensfiguren dynamischer en staan ze los van de achtergrond. Tijdens de laatgotiek worden de beelden nog dynamischer, dan zie je ze in een gedraaide houding of een s-bocht. En helemaal aan het eind van deze periode komen de beelden volledig los te staan van de muur en de figuren hebben de juiste proporties gekregen. Wat erg mooi is aan deze beelden zijn de gezichtsuitdrukkingen, ze zijn allemaal verschillend, en hebben menselijke trekken gekregen.
Ook aan de buitenkant van de kerk zie je uitbundige versieringen, zelfs de bovenkant van de steunberen zijn voorzien fraaie pinakels (torentje). Bij alle onderdelen aan en in het gebouw is de verticale richting benadrukt.
In Nederland begint men pas in de 12de eeuw met bouwen in de gotische stijl. Voorbeelden hiervan zijn de Domkerk in Utrecht en de Sint Servaas in Maastricht. Ander bouwwerken in ons land die er min of meer gotisch uitzien zijn afgeleide stijlen en verschillen per regio.
Halverwege 2de helft van de 16de eeuw werd er in Nederland niet meer in de gotische stijl gebouwd, de renaissance was in opkomst.
Meer lezen over voorgaande tijden? Kijk dan bij Karolingische tijd en Romaanse tijd
Geen opmerkingen:
Een reactie posten