zaterdag 13 oktober 2018

Draaien en vormen


Aan de draaischijf.
Eerste draaischijfproducten.
Eén keer per week ga ik naar het Kunstzinnig Centrum Randstad  om mij te bekwamen in de kunst van het pottenbakken en boetseren. Onder leiding van een bevlogen docente leer ik veel over de verschillende soorten klei, glazuren en de manieren van stoken. In het begin was het veel zoeken en uitproberen maar zo langzamerhand lijkt het alsof ik een beetje zicht krijg op de mogelijkheden die er zijn op dit gebied.
Tot nu toe heb ik veel met de hand gedaan maar met de draaischijf wilde ik ook wel eens werken.
Het is erg spannend om te draaien omdat de klei vaak een eigen leven gaat leiden en alle kanten opschiet door de snelheid van de schijf. Dat gebeurde ook bij mij en ik creëerde zonder dat het mijn bedoeling was een bijzonder kunstwerk. Zo’n onbedoeld kunstwerk heeft z’n charme maar ik wilde een potje en een vaasje maken en ben weer opnieuw begonnen met draaien. Het potje en het vaasje zijn er na een hele middag (met een rood hoofd van inspanning) werken toch gekomen.

Ondertussen ben ik ook nog met andere “kunstwerken” bezig die ik met de hand maak. 

Gevormd met de hand.


Detail van de schaal hierboven.

De klei in mijn handen voelen geeft een goed gevoel. Het glazuren is altijd weer spannend omdat ik een week later pas het resultaat zie als het uit de oven komt. Een middag in het atelier is fijn, ik creëer iets en het is erg ontspannend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten