Het Drents Museum in Assen heeft weer een prachtige
tentoonstelling met werk van de Russische kunstenaarsgroep “Peredvizhniki”.
De kunstenaars van Peredvizhniki wilden niet meer de
voorgeschreven strenge regels en het regime accepteren zoals de Kunstacademie
in Sint Petersburg ze voorschreef.
De kunstenaars wilden zelf bepalen hoe, wat en waar ze gingen schilderen en exposeren.
Het was de gewoonte in die tijd dat er alleen exposities waren in Moskou en Sint Petersburg. De kunstenaarsgroep organiseerde reizende tentoonstellingen door heel Rusland, op deze manier konden zij meer publiek bereiken.
De kunstenaars wilden zelf bepalen hoe, wat en waar ze gingen schilderen en exposeren.
Het was de gewoonte in die tijd dat er alleen exposities waren in Moskou en Sint Petersburg. De kunstenaarsgroep organiseerde reizende tentoonstellingen door heel Rusland, op deze manier konden zij meer publiek bereiken.
Peredvizhniki, heeft bekende namen voortgebracht zoals,
Ilya Repin, Vladimir Makovsky, Valatin Serov en Arkhip Kuindzhi.
Arkhip Kuindzhi (1841-1910) |
Arkhip
Kuindzhi, was één van de kunstenaars die zich aansloot bij
deze Russische kunstenaarsgroep.
Kuindzhi werd geboren in Marioepol in de Oekraïne. Hij
verloor beide ouders toen hij nog maar 6 jaar oud was en moest vanaf dat moment
voor zichzelf zorgen. Hij werkte op verschillende bouwplaatsen, later kwam
hij terecht in een fotostudio.
Zijn interesse lag ondertussen bij de kunst en in 1866 vertrok hij naar Sint Petersburg waar hij ging studeren aan de Keizerlijke Academie der Schone Kunsten. In die tijd sloot hij zich aan bij de kunstenaarsgroep “Peredvizhniki.
Zijn interesse lag ondertussen bij de kunst en in 1866 vertrok hij naar Sint Petersburg waar hij ging studeren aan de Keizerlijke Academie der Schone Kunsten. In die tijd sloot hij zich aan bij de kunstenaarsgroep “Peredvizhniki.
Arkhip Kuindzhi werd in 1892 professor aan de Academie
waar hij zelf les had gehad, en een jaar later werd hij hoofd van de afdeling
landschapsschilderen. Lang heeft hij er niet gewerkt, vier jaar later werd hij
ontslagen omdat hij steun had gegeven aan een studentenopstand.
Kuindzhi experimenteerde veel, hij was een meester in het weergeven van lichteffecten en zijn kleurgebruik is zeer bijzonder.
Kuindzhi experimenteerde veel, hij was een meester in het weergeven van lichteffecten en zijn kleurgebruik is zeer bijzonder.
Kijk je naar zijn schilderij “Nacht op de Dnjepr” (te zien in Assen), dan krijg je het gevoel
alsof je naar het schilderij wordt toegetrokken, het maanlicht is bedrieglijk
echt. Zijn tijdgenoten dachten dat hij bij dit schilderij een trucje had
uitgehaald, hij zou er een lampje achter hebben gehangen.
Ze gingen zelfs zover
dat ze achter het schilderij gingen kijken, het bleek geen lampje te zijn, Kuindzhi durfde
te experimenteren. Hij gebruikte geen schetsen, hij ging onorthodox om met
kleur en had veel gevoel voor theatrale kleurcontrasten, in het weergeven van
licht was hij een meester. Niet al zijn collega’s konden dit waarderen, velen
vonden dat hij te ver ging.
Kuindzhi trok er zich niets van aan, hij bleef altijd een buitenbeentje.
Kuindzhi trok er zich niets van aan, hij bleef altijd een buitenbeentje.
Tot 3 april 2017 zijn er in Assen meer dan 70 schilderijen te bewonderen
van 36 kunstenaars en allemaal zeer indrukwekkend.
Meer weten over deze tentoonstelling kijk dan HIER
(foto's gemaakt in het museum)
Meer weten over deze tentoonstelling kijk dan HIER
(foto's gemaakt in het museum)
Zou ik graag zien. Erg jammer dat het voor ons een beetje uit de route ligt.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes.
Hallo Wim,
VerwijderenAssen is zeker een beetje ver weg voor jullie. Mocht het nog wel lukken dan zullen jullie niet teleurgesteld worden.
Groetjes.
Anne