Charley Toorop was één van de belangrijkste kunstenaressen in de jaren 30 van de vorige eeuw. Zij is niet direct begonnen met schilderen, maar ze studeerde eerst zang en viool. In 1910 besloot ze om zich te gaan richten op de beeldende kunst. Ze leerde het vak van haar vader de kunstenaar Jan Toorop (1858-1928), hij was een belangrijk vernieuwer in de kunst, hij introduceerde het neo-impressionisme in Nederland.
Haar gezin kwam inderdaad op de tweede plaats, ook al hield ze veel van haar man en kinderen. Toch hield het huwelijk geen stand er volgde een scheiding.
Na haar scheiding van Fernhout nam haar vader
de verantwoording voor haar en zijn kleinkinderen op zich. Hij liet in
1921 een huis voor het gezin bouwen in Bergen (Noord-Holland). Charley ging daar wonen met haar kinderen en ook kon ze daar werken, ze had haar atelier aan huis. Het huis “De Vlerken”
werd een ontmoetingsplek voor schilders, beeldend kunstenaars en schrijvers.
Charley zette zich vooral in voor de moderne kunst en nam samen met andere
kunstenaars het initiatief tot de oprichting van ASB (Architecten, Schilders,
Beeldhouwers) en de filmliga. Ook was ze medeoprichter van “De Brug”, een
kunstenaarsvereniging naar voorbeeld van de Duitse vereniging “Die Brücke”
Het was de periode van de “Nieuwe Zakelijkeid”, een
stroming om en nabij de jaren twintig rondom het “Bauhaus”. Bekende namen naast Charley
Toorop waren Johan Polet, Dick Ket, Henri Boot, Jacob Bendien en John Rädecker.
Het waren grote projecten waar Charley zich voor in
zette, maar haar grootste project was haar oudste zoon Edgar.
Edgar Fernhout (1912-1974) had een groot talent voor tekenen en Charley heeft haar zoon jarenlang ondersteund, ook financieel, zodat hij zijn talenten volledig tot ontwikkeling kon laten komen. Edgar ontwikkelde zijn stijl van het realisme naar totale abstractie.
Edgar Fernhout (1912-1974) had een groot talent voor tekenen en Charley heeft haar zoon jarenlang ondersteund, ook financieel, zodat hij zijn talenten volledig tot ontwikkeling kon laten komen. Edgar ontwikkelde zijn stijl van het realisme naar totale abstractie.
Haar tweede zoon John Fernhout (1913-1986) bekwaamde
zich in de kunst van de film, zijn leermeester was Joris Ivens (1898-1989). De
zoon van Edgar Fernhout, Rik Fernhout (1959-) is net als zijn vader,
grootmoeder en zijn overgrootvader schilder geworden en naast het schilderen is
hij schrijver. Zo zijn er ondertussen vier generaties van deze familie in de
kunst bekend.
Charley schilderde in verschillende stijlen, bv het
expressionisme. Haar voorbeelden in die tijd waren de schilders van “Der Blaue
Reiter”, waaronder Kandinsky. Werk van deze schilder had Charley gezien in 1912
op een tentoonstelling, ze werd gelijk door zijn werk geïnspireerd. In die tijd
schilderde ze vooral portretten, zelfportretten en landschappen. Ook sloot ze
zich in die tijd aan bij de kunstenaarsgroep “Het Signaal”, een groep kunstenaars
die streefden naar een diepe beleving van de werkelijkheid. Een kenmerk hiervan
zijn de felle kleurcontrasten en de zwaar aangezette lijnen. Eind jaren 30-40
veranderde de stijl van Charley Toorop, zij begon expressief realistisch te
werken, dat werk bestond voornamelijk uit gewone mensen, arbeiders en boeren.
Na de jaren 30 schilderde ze veel vrouwenfiguren en de
bekende zelfportretten. Tijdens, maar ook na de Tweede Wereldoorlog, schilderde
ze vooral de ellende van gewone mensen in oorlogstijd. Een voorbeeld hiervan is
het schilderij “Tussen de ruïnes van Rotterdam”.
Drie Generaties. |
Met dit schilderij begon ze in 1941 maar voltooide het
pas in 1950. Door de omstandigheden in 1942 verhuisde Charley naar
verschillende adressen en het schilderij ging steeds met haar mee. In 1944 werkte
ze nog aan het schilderij in haar huis in Bergen, later is het schilderij
opgeslagen in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Charley Toorop overleed op 6 november 1955 in haar huis
in Bergen, ze is 64 jaar geworden.
Deze markante kunstenares heeft in het buitenland nooit
de bekendheid gekregen die ze verdiende. In Nederland is ze een begrip geworden
en haar schilderijen zijn altijd herkenbaar. Je kunt in veel musea genieten van
een “Charley Toorop”.
Enkele Nederlandse musea met werk van Charley
Toorop in hun collectie:
· Kröller Müller Museum in Otterlo
· Gemeentemuseum Den Haag
· Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam
· Museum Kranenburgh in Bergen
· Stedelijk Museum in Alkmaar
· Groninger Museum
· Rijk Museum Amsterdam
· Museum De Fundatie in Zwolle
· Stedelijk Museum in Amsterdam
· Kröller Müller Museum in Otterlo
· Gemeentemuseum Den Haag
· Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam
· Museum Kranenburgh in Bergen
· Stedelijk Museum in Alkmaar
· Groninger Museum
· Rijk Museum Amsterdam
· Museum De Fundatie in Zwolle
· Stedelijk Museum in Amsterdam
Mooi stuk, zij is één van mijn favoriete kunstenaars.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel! Ik bewonder haar werk ook zeer.
VerwijderenGroetjes.
Anne