Chadwick is
geboren in 1914 in Londen en bezocht de prestigieuze particulier jongensschool
Merchant Tayler’s in Northwood, Noordwest Londen. Deze school bestaat al vanaf
1561 en is de nummer vier op de lijst van vooraanstaande scholen in Engeland.
Tijdens zijn schoolperiode had Chadwick altijd al belangstelling voor kunst
maar had nog niet het idee dat hij kunstenaar wilde worden. Wel ging hij na zijn schooltijd naar Frankrijk voor een studiereis om kennis te maken met verschillende
facetten van kunst. Terug in Londen werkte hij enkele jaren als technisch
tekenaar bij verschillende architectenbureaus. De periode waarin hij zich vooral bezighield met tekenen en het maken van aquarellen en olieverfschilderijen.
Chadwick was autodidact en vooral het menselijk lichaam was zijn
inspiratiebron.
Tijdens de
Tweede wereldoorlog was Chadwick gewetensbezwaarde maar werkte in die tijd wel
op het land en was een tijd piloot bij de marine en begeleidde konvooien boven
de Atlantische Oceaan.
Na de Tweede
wereldoorlog begon hij als beroepskunstenaar te werken, hij volgde een
lasopleiding en maakte zijn eerste sculpturen. Naast de sculpturen hield hij zich eveneens bezig met het vervaardigen van mobiles. Zijn
beelden maakte hij zonder ook maar enig idee te hebben over het eindresultaat en schetsen maakte hij helemaal niet. Meestal
begon hij met een paar staven en platen die hij aan elkaar laste en verbond ze zodanig met elkaar tot het voor hem een herkenbaar iets werd. Deze sculpturen waren voor hem dan weer een inspiratiebron om het object verder uit te diepen op papier.
In 1949 exposeerde hij samen met andere kunstenaars en in 1950 had hij een solo-expositie. Hij neemt twee keer deel aan de Biënnale van Venetië waar hij in 1956 Alberto Giacometti heeft verslagen. In 1955, 1959 en 1964 werd hij uitgenodigd om zijn werk te tonen tijdens de Documenta in Kassel en ontving verschillende internationale prijzen.
Veel van het werk van Chadwick is levensgroot, vaak zonder armen en de figuren hebben vierkante hoofden. De beweging die je waarneemt in de sculpturen komt vooral tot uiting door de opwaaiende capes die sommige figuren dragen, de beelden dragen snelheid uit. Chadwick hield van snelheid, een passie die hij heeft overgehouden van zijn werk in de Tweede Wereldoorlog. De beelden van deze kunstenaar zijn verrassend, soms zie je verliefde stellen op bankjes en andere beelden komen agressief over doordat ze een gepantserd uiterlijk hebben.
In 1949 exposeerde hij samen met andere kunstenaars en in 1950 had hij een solo-expositie. Hij neemt twee keer deel aan de Biënnale van Venetië waar hij in 1956 Alberto Giacometti heeft verslagen. In 1955, 1959 en 1964 werd hij uitgenodigd om zijn werk te tonen tijdens de Documenta in Kassel en ontving verschillende internationale prijzen.
Veel van het werk van Chadwick is levensgroot, vaak zonder armen en de figuren hebben vierkante hoofden. De beweging die je waarneemt in de sculpturen komt vooral tot uiting door de opwaaiende capes die sommige figuren dragen, de beelden dragen snelheid uit. Chadwick hield van snelheid, een passie die hij heeft overgehouden van zijn werk in de Tweede Wereldoorlog. De beelden van deze kunstenaar zijn verrassend, soms zie je verliefde stellen op bankjes en andere beelden komen agressief over doordat ze een gepantserd uiterlijk hebben.
Chadwick is
één van de belangrijkste Britse beeldhouwers en zijn naam wordt ook vaak in een
adem genoemd met Henri Moore. Tijdens de zestiger jaren van de vorige eeuw
vervaardigde Chadwick vooral in brons gegoten beelden. Bekend zijn de bijna abstracte Manen, gevolgd door de figuren bestaande uit driehoeken. In de jaren tijdens de Koude Oorlog zie je
duidelijk de dreiging van een kernoorlog in zijn werk, zijn werk is dan beangstigend en militant. Chadwick en andere kunstenaars waaronder o.a. Kenneth Armitage en William Thurnbull noemden deze periode Geometry of Fear. Ook de jongere generatie beeldende kunstenaars zoals Henry Moore en Barbara Hepworth sloten zich aan bij deze groep. Op het eind van de
Koude Oorlog werd de wereld iets vriendelijker en dat vertaalde Chadwick weer zeer
duidelijk in zijn beelden.
Dan wordt alles een beetje losser, zijn figuren krijgen rondingen en de kleding ziet er uit als kleding en niet meer als een harnas. Vanaf 1971 zie je dat zijn vrouwelijke beelden een driehoek als hoofd hebben en mannelijke beelden een hoofd in de vorm van een rechthoek. Chadwick raakte wat betreft zijn koningsparen geïnspireerd door het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin Elisabeth van Engeland.
In 1964 werd hij benoemd tot Comander of the Order of the British Empire en in 1993 werd hij geëerd met de Franse Orde des Arts et des Lettres. Veel van zijn werk is te vinden in de collecties van musea van naam. Over de hele wereld zijn sculpturen te zien op pleinen en parken in grote steden zoals New York, Parijs en Londen, en de toegekende prijzen volgen elkaar op.
Zijn
privéleven was turbulent, zijn levensstijl kun je wel extravagant noemen. Op zijn landgoed in Lypiatt Park in
Gloucestershire heeft hij een enorme
beeldentuin aangelegd en hij bezat ook
nog verschillende huizen in Frankrijk. Hij is drie keer getrouwd geweest en heeft vier
kinderen.
Chadwick is in 2003 op 88-jarige leeftijd overleden en ligt begraven tussen zijn eigen beeldhouwwerken.
Chadwick is in 2003 op 88-jarige leeftijd overleden en ligt begraven tussen zijn eigen beeldhouwwerken.
Beelden uit
verschillende periodes van Chadwick en zijn tijdgenoot Giacometti zijn nog te zien
in tot 6 januari 2019 in Museum de Fundatie in Zwolle.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten