maandag 6 april 2020

Nordic Walking


Nordic Walking is overgewaaid uit Finland en is een sport die vooral in Scandinavië en Amerika wordt beoefend. In Duitsland kom je de “stokkenlopers” ook vaak tegen maar in Nederland veel minder. Ik ben ook een "Nordic Walker" en probeer op z’n minst twee keer per week met de stokken op pad te gaan. Ik heb niet altijd zin om met de stokken te lopen maar ik weet dat het goed is voor mijn gezondheid. Mijn looptempo is met de stokken gelijkmatiger, ik ben stabieler en weet dat het “Walken” goed is voor mijn spieren en gewichten. Mijn schouder- en bovenarmspieren worden tijdens het lopen ook goed getraind door het bewegen van de armen.  

Het Nordic Walking is begonnen als zomertraining voor langlaufers maar ook niet-langlaufers hebben ondertussen de sport ontdekt en er zijn wereldwijd miljoenen mensen aan het Walken. Je hebt er wel speciale stokken (poles) voor nodig, ze verschillen nogal van de skistokken en de gewone wandelstok. Skistokken zijn langer omdat je ze in de sneeuw steekt, bij Nordic Walkingstokken doe je dat niet. De stokken hebben aan de onderkant een schuine voet en ze zijn 2.5 cm korter dan een skistok. De Nordic Walkingstok moet aangepast zijn aan je lichaamslengte om een zo goed mogelijk resultaat te kunnen behalen voor je lichaam. Als je ook deze sport wil gaan beoefenen is het belangrijk om je goed te oriënteren wat betreft de soorten stokken en het uitoefenen van de sport. Je hoeft echt niet de duurste stokken te kopen die zijn beslist niet altijd beter dan de goedkopere. Wij zijn op een cursus geweest om het lopen met de Nordic Walkingstokken onder de knie te krijgen.

In deze periode, waarin ik het gevoel heb toch minder te bewegen dan voor de coronacrisis, ga ik meer lopen met de stokken en daar ben ik gelijk mee begonnen, nu volhouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten