zondag 12 mei 2019

De Nijlgans

Zit ik aan mijn bureau en kijk ik even niet op mijn beeldscherm maar door het raam naar buiten dan heb ik een mooi uitzicht. In de vijver voor het huis is het vaak erg druk met allerlei soorten watervogels zoals zwanen, meerkoeten, reigers, eenden, aalscholvers en ganzen. Meestal zijn het de grauwe gans of de sneeuwgans die zich in hun mooiheid vertonen maar deze  week zag ik ganzen met prachtige gekleurde veren. Ik had ze hier nog niet eerder gezien en het blijken Nijlganzen te zijn.


Deze ganzen zijn veel te vinden in Afrika langs de Nijl en ten zuiden van de Sahara. Maar nu niet meer allemaal, enkelen zijn neergestreken in en langs de vijver voor mijn huis. De Nijlgans kan goed zwemmen maar vertoeft toch graag op grasland langs meren en rivieren, ook moeras vindt hij fijn. De Nijlgans lust niet alleen graag grassen, bladeren en stengels maar zo af een toe een wormpje, sprinkhaantje of een ander diertje vindt hij ook wel lekker. Broeden doet de Nijlgans graag in holen van grote bomen en hij verdedigt zijn territorium met kracht. Ze zijn vaak agressief en deinzen er niet voor terug om het nest van andere vogels in te pikken, vooral de nesten van de grauwe ganzen zijn in trek. Maar zien ze een nest van een roofvogel dan is dat ook een goede plek en zijn ze niet te beroerd om jongen te verdrinken die al in het nest zitten.


Bij de Nijlgans zie je geen verschil tussen een mannetje en een vrouwtje, hij weegt ongeveer 2.5 kg en heeft een lichaamslengte tussen 63 en 73 cm. Deze gans is al vanaf 1967 in Nederland te vinden en het aantal broedende paartjes die in 2010 een nest hadden varieerde tussen de 10.000 tot 13.900.


De kans op uitsterven is gering omdat de Nijlgans een enorm verspreidingsgebied heeft. In Afrika neemt het aantal broedende paren wel af omdat daar op de vogel mag worden gejaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten