Zelfportret 1799 |
Het was de tijd dat kunstenaars volgens academische
regels moesten schilderen, maar Turner was niet een kunstenaar die zich aan
banden liet leggen, hij ging zijn eigen gang en ging in tegenstelling tot zijn
collega's tegen de opgelegde regels in. Vanaf de romantiek lieten meer
kunstenaars de voorgeschreven regels achter zich en gingen autonomer werken
(impressionisme), de academie had het niet meer voor het zeggen, de
kunstenaars gingen hun eigen gang.
Je kunt daarom wel zeggen dat Turner zijn tijd ver vooruit was.
Je kunt daarom wel zeggen dat Turner zijn tijd ver vooruit was.
De sneeuwstorm 1839 |
Wanneer Turner
precies is geboren is niet helemaal duidelijk, het zal om en nabij 23 april
1775 zijn geweest. Hij werd geboren in Covent Garden (Londen) als oudste zoon
in een gezin met twee kinderen. Zijn vader William Turner was kapper en
pruikenmaker en zijn moeder Mary Marchall was huisvrouw en zorgde voor de
kinderen. De ouders zagen dat de kleine William mooi kon tekenen en vonden het
dan ook prima dat hun zoontje zich daar mee bezig hield. William was veel op straat om te tekenen en later trok hij regelmatig naar het platteland om de omgeving vast te leggen op zijn
tekenblok. Veel van de tekeningen die William in die tijd maakte hing zijn
vader in de etalage van de kapperszaak en er werd zo af en toe ook een tekening
verkocht. Zijn ouders hebben hem altijd gestimuleerd om te tekenen en ook op latere
leeftijd was zijn vader zijn steun en toeverlaat.
In de tijd dat William volwassen was regelde zijn vader al zijn zaken, spande de doeken en mengde de verf. William hoefde alleen maar te schilderen en dat was wat hij het liefste deed.
In de tijd dat William volwassen was regelde zijn vader al zijn zaken, spande de doeken en mengde de verf. William hoefde alleen maar te schilderen en dat was wat hij het liefste deed.
Laatste tocht van het oorlogsschip 1839 |
De zorg voor de
kleine William kwam volledig neer op de vader, dat lukte hem niet, omdat hij
dagelijks naar zijn eigen zaak moest. William ging daarom, hij was toen 10 jaar, naar zijn oom in Bentford, een plaats ten westen van Londen. Ook daar bleef hij tekenen en hij begon in die tijd te schilderen, zeker niet onverdienstelijk, hij werd dan ook op zijn 15de toegelaten aan de Royal Academy of Arts.
Zijn eerste aquarel stuurde hij op naar de Academie voor de zomertentoonstelling en zijn eerste schilderij in olieverf exposeerde hij, met veel succes in 1796. William z'n tekenkunst werd ook opgemerkt door verschillende architecten, voor hen tekende hij naturalistische achtergronden op de tekeningen van de ontworpen gebouwen.
Zijn eerste aquarel stuurde hij op naar de Academie voor de zomertentoonstelling en zijn eerste schilderij in olieverf exposeerde hij, met veel succes in 1796. William z'n tekenkunst werd ook opgemerkt door verschillende architecten, voor hen tekende hij naturalistische achtergronden op de tekeningen van de ontworpen gebouwen.
Venetië |
Turner ging regelmatig op reis
naar Europa. Op zijn 17de bezocht hij Parijs en maakte kennis met het werk van de schilder
Claude Lorrain (1602-1682), zijn werk maakte veel indruk op hem. Daarna reisde hij door
naar de Franse- en Zwitserse Alpen waar hij in de ban raakte van het landschap, ook bracht hij een bezoek aan Venetië waar hij het werk van Veronese en Titiaan met belangstelling bestudeerde. Terug in Engeland ontwikkelde hij zijn eigen stijl, waar kleur,
atmosfeer en licht belangrijk waren, het
weergeven van realistische voorstellingen liet hij achterwege.
Hij legde duizenden
kilometers af om zijn indrukken vast te kunnen leggen op zijn schilderijen. Hij
had er veel voor over om zijn indrukken weer te geven met zijn penseel, zo
ging hij urenlang met zijn hoofd buiten het raam hangen tijdens een treinreis om
wind, regen en onweer te kunnen voelen en zien. Ook liet hij zich vastbinden
aan de mast van een schip om op die manier de storm te ervaren, om daarna in zijn
schetsboeken de opgedane indrukken vast te leggen.
Hij was gefascineerd door treinen en schepen, zijn werk draaide vooral om de dramatiek en hij experimenteerde in die tijd met nieuwe methoden om oude verhalen te verbeelden. Wat ook bij de eigenzinnige Turner paste waren de titels van sommige van zijn schilderijen, die waren zo lang dat het kunstwerkjes op zich waren, ze leken op gedichten.
Hij was gefascineerd door treinen en schepen, zijn werk draaide vooral om de dramatiek en hij experimenteerde in die tijd met nieuwe methoden om oude verhalen te verbeelden. Wat ook bij de eigenzinnige Turner paste waren de titels van sommige van zijn schilderijen, die waren zo lang dat het kunstwerkjes op zich waren, ze leken op gedichten.
Turner kreeg veel
lof en eer, maar zeker ook kritiek. Critici zeiden dat Turner liever de ruimte tussen zijn onderwerpen
schilderde dan de dingen zelf.
Brand in het parlementsgebouw 1835 |
In 1804 kon Turner
zijn eigen galerie openen, hij was in die tijd al een gevierd kunstenaar. Dat
was ook de periode dat hij ging experimenteren met verschillende soorten verf.
Veel kennis over duurzaamheid van de soorten verf was er niet, dat stond nog in
de kinderschoenen. Veel kleuren zoals bv karmijnrode pigmenten hielden het niet
lang uit, na korte tijd begon de kleur al te vervagen.
Het kon Turner weinig schelen of de kleuren goed bleven of niet, hij schilderde niet voor de eeuwigheid. Als een verffabrikant hem erop wees dat de kleuren konden gaan vervagen gaf Turner nors antwoord, hij vond dat de man zich met zijn eigen zaken moest bemoeien, hij was niet gesteld op ongevraagd advies.
Het kon Turner weinig schelen of de kleuren goed bleven of niet, hij schilderde niet voor de eeuwigheid. Als een verffabrikant hem erop wees dat de kleuren konden gaan vervagen gaf Turner nors antwoord, hij vond dat de man zich met zijn eigen zaken moest bemoeien, hij was niet gesteld op ongevraagd advies.
Turner wilde
schilderen en alleen maar dat, het eindresultaat vond hij niet interessant. Ook
borg hij zijn werk niet zorgvuldig op, hij liet ze staan in vochtige en
stoffige ruimtes, het maakte hem niet uit of ze verschimmelden of onder het
stof zaten. Veel van zijn schilderijen waren vaak na een maand al niet meer in de
oorspronkelijke staat.
Turner zijn leven
was schilderen en nog eens schilderen, dat ging echt voor alles. Zijn leven is zeker niet gemakkelijk
voorbij gegaan, hij heeft veel moeten incasseren, zoals het overlijden van zijn moeder en niet meer kunnen wonen bij zijn vader.
Ook de tegenwerking
in het begin van zijn carrière van de zijde van de academie en het niet
begrepen worden door collega's en critici heeft hem geen goed gedaan.
Na het overlijden van zijn vader in 1829, die zijn vriend en grote steun was, werd Turner met tussenpozen depressief, hij en zijn vader hadden 30 jaar bij elkaar gewoond.
Hij is altijd een man geweest met verschillende kanten, hij kon humeurig, bot en nors zijn, terwijl hij op andere momenten een hele aardige man zou zijn geweest. Turner is nooit getrouwd geweest, wel had hij een maîtresse en samen hadden ze twee dochters.
Na het overlijden van zijn vader in 1829, die zijn vriend en grote steun was, werd Turner met tussenpozen depressief, hij en zijn vader hadden 30 jaar bij elkaar gewoond.
Hij is altijd een man geweest met verschillende kanten, hij kon humeurig, bot en nors zijn, terwijl hij op andere momenten een hele aardige man zou zijn geweest. Turner is nooit getrouwd geweest, wel had hij een maîtresse en samen hadden ze twee dochters.
Venetië |
Over de erfenis van
Turner is veel te doen geweest. Hij liet een groot geldbedrag na voor
ondersteuning van decaying artists en
zijn schilderijen zouden naar de Britse overheid gaan. Turner wilde dat er voor
zijn werk een speciale galerie kwam waar zijn werk permanent tentoongesteld zou
worden. Dat is niet gebeurd, de erfgenamen hebben jarenlang geruzied over de
erfenis, het heeft zeker 20 jaar geduurd voor men er uit was.
Het Brits Museum heeft 300 olieverfschilderijen en ongeveer 30.000 aquarellen en schetsen, de Tate Gallery heeft de ongeveer 300 schetsboeken van deze bijzondere kunstenaar in bezit.
Het Brits Museum heeft 300 olieverfschilderijen en ongeveer 30.000 aquarellen en schetsen, de Tate Gallery heeft de ongeveer 300 schetsboeken van deze bijzondere kunstenaar in bezit.
Museum De Fundatie in Zwolle heeft in samenwerking met het museum in Enschede een dubbeltentoonstelling georganiseerd van het werk van William Turner.
De tentoonstelling is van 5 september 2015 tot 3 januari 2016.
Er zullen 30 schilderijen van Turner komen te hangen en nog ongeveer 60 werken van andere Europese kunstenaars, van de renaissance tot nu.
De tentoonstelling is van 5 september 2015 tot 3 januari 2016.
Er zullen 30 schilderijen van Turner komen te hangen en nog ongeveer 60 werken van andere Europese kunstenaars, van de renaissance tot nu.
Museum De Fundatie heeft zelf het schilderij Wolken en water van Turner in hun
vaste collectie.
Er zijn mooie boeken over zijn werk verschenen en er is een film gemaakt over de laatste 25 jaar van Turner zijn leven, Mr Turner.
Er zijn mooie boeken over zijn werk verschenen en er is een film gemaakt over de laatste 25 jaar van Turner zijn leven, Mr Turner.
Wat een mooie blogpost. Ik vond de film 'Turner' geweldig, en de tentoonstelling in Zwolle lijkt me een mooie aanleiding om eindelijk eens De Fundatie te bezoeken.
BeantwoordenVerwijderenHallo Anna,
VerwijderenBedankt voor je compliment. De film was voor mij de aanleiding om nog meer over Turner te willen lezen, vooral om te weten hoe het in zijn eerste jaren als schilder is geweest. En de tentoonstelling wordt zeker door mij bezocht. Ik ben dol op grote schilderijen.
Groetjes.
Anne
Hallo Anne,
BeantwoordenVerwijderenDie dubbeltentoonstelling lijkt me zeer de moeite waard, die gaan we zeker bezoeken. Een hele rit, maar dat heb ik er dit keer wel voor over. Goeie tip!
(Ook zo genoten van de film?)
Groetjes,
Hallo Wim,
VerwijderenDe tentoonstelling lijkt mij ook erg mooi, Voor ons is het goed te doen, wij kunnen er gemakkelijk met de trein komen zonder over te stappen.
Bij de film had ik bij sommige schilderijen die hij maakte het idee dat ik er ingetrokken werd en dat was een hele sensatie, vooral omdat het zo groot was op het bioscoopscherm.
Groetjes.
Anne