dinsdag 9 juni 2015

Pijnboompitten

Een lekker, gezond maar ook een calorierijk pitje. Verwerk je 100 gram pijnboompitten in een gerecht dan heb je gelijk 635 kcal extra. Meestal gebruik je geen 100 gram per persoon, hooguit 25 - 40 gram, het is dus binnen de perken te houden en je zult waarschijnlijk ook niet elke dag deze pitjes in je eten verwerken.

Het zijn vooral de vetten die verantwoordelijk zijn voor het hoge aantal kcal, 100 gram pijnboompitten bevatten 52.5 gram vet. Het zijn de goede enkelvoudige onverzadigde vetten en die hebben zeker hun functie, geen reden om de pijnboompitten niet meer te verwerken in de salade, gehakt, kip of een saus.

Pijnboompitten worden veel in de Italiaanse keuken gebruikt en ze zijn het lekkerst als je ze even roostert in een droge koekenpan. De pitten bevatten veel gezonde voedingsstoffen zoals mineralen, eiwitten, verschillende vitamines en vrije radicalen.

Dit calorierijk pitje is het zaad van een dennenboom (ook pijnboom genoemd). Het oogsten van de pitten is veel werk, de dennenappels moeten worden geschud om de zaden er uit te krijgen. Daarna worden de zaden handmatig of machinaal van hun schilletje ontdaan, dat is nogal arbeidsintensief en ook de reden dat de pijnboompitten niet goedkoop zijn.

Volgens de wereldvoedselorganisatie (FAO) zijn er zeker 29 soorten dennenbomen die de eetbare pitten bevatten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...