vrijdag 22 juni 2018

Werken met klei


Ik vind het heerlijk om pottenbakkersklei in mijn handen te hebben, natte klei om iets moois mee te doen. Lang geleden heb ik me al eens bezig gehouden met pottenbakken en ook toen vond ik het fijn om van de klei iets te maken. Ik had al een paar jaar weer zin om een cursus pottenbakken te gaan volgen maar het kwam er gewoon niet van. 
In januari ben ik weer begonnen met een cursus en ik denk dat ik daar nog wel een tijd mee doorga, het heeft mij weer helemaal gegrepen. De klei door je handen laten glijden gaan en er iets mee doen, kijken wat je maakt is fantastisch. Klei is goed te sturen met de handen maar soms stuurt de klei mijn handen en het is daarom soms ook wel lastig om bepaalde technieken in de vingers te krijgen.

In al die jaren dat ik niet bezig ben geweest met pottenbakken is er veel veranderd en bijna alles is nieuw voor mij. Alleen al de verschillende soorten klei en glazuur, het stoken, versieringstechnieken en de materialen om mee te werken het is voor mij allemaal nieuw. Ik kan nog heel veel leren en dat gaat zeker lukken met begeleiding van een bevlogen docent, een keramiste die weet waar ze het over heeft en alle geduld van de wereld heeft. Je mag bij haar veel proberen tijdens de les, ze geeft de verschillende  mogelijkheden aan en haar uitleg is duidelijk.
Tijdens de eerste lessen is het uitproberen met het maken verschillende potjes, daarna maak je een paar schaaltjes of kommetjes. Dan begint het grotere werk naar eigen idee, en ik moet zeggen dat ik met heel veel plezier  een "beeld" heb gemaakt en daarnaast mijn eigen cakeschaaltjes heb bedacht en geglazuurd volgens de “bellenblaasmethode”. 
Ik kan wel zeggen dat ik best een beetje trots ben op mijn twee creaties.  

2 opmerkingen:

  1. Ik kan me goed voorstellen dat het heerlijk is om met je handen iets te maken, heel aards dat werken met klei. Volgens mij vergeet je dan ook alles terwijl je daarmee bezig bent. En het resultaat is iets om trots op te zijn.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is heerlijk om te doen. Een les duurt 2 1/2 uur en is zo voorbij.
      Groetjes,

      Verwijderen