vazen van Gallé |
Zijn vader was door
zijn huwelijk in het bezit gekomen van een spiegelglasondernemeing en de kleine
Emile kwam daardoor al vroeg in contact met de glaskunst. Naast zijn opleiding op het
humanistisch gymnasium hield hij zich vooral bezig met botanie en tekenen.
Op 16-jarige
leeftijd ontwierp Emile bloemmotieven die werden aangebracht op het glas en
keramiek dat werd vervaardigd in het bedrijf van zijn vader. Zijn ontwerpen
oogstten bewondering bij zijn ouders en zij zagen dat Emile iets kon
bereiken op dit gebied. Zijn opvoeding werd dan ook zorgvuldig door zijn ouders
uitgedacht en na het gymnasium ging hij in 862 voor zijn verdere ontwikkeling naar Weimar in Duitsland. Hij verbleef daar vier jaar en volgde colleges in kunstgeschiedenis,
plantkunde, dierkunde, filosofie en tekenen, maar ook voor muziek en beeldhouwen had hij belangstelling,
In 1866 vertrok hij nog een tijd naar Meisenthal om daar de chemische procedés voor de glasverwerking te leren
kennen. Tijdens die studie kwamen Emile zijn capaciteiten wat betreft de
glaskunst duidelijk naar boven, hij zou baanbrekend werk gaan verrichten op dit
gebied.
detail van een vaas |
In 1870 keerde hij
terug naar het familiebedrijf, en ging zich bezighouden met de afdeling
aardewerk. Hij ontwierp serviezen die bekend zijn onder de naam "Service
de ferme". Deze serviezen met figuren van kippen, honden, katten en
wapendragende leeuwen waren en zijn gewilde verzamelobjecten.
Gallé had
belangstelling voor het werk van de kunstenaar Victor Prouvé. Deze
kunstenaar werd o.a. geïnspireerd door de Middeleeuwen, en zijn werk had een
blijvende invloed op het werk van Gallé. Dat is vooral goed te zien op zijn
glasontwerpen met emailleversieringen.
champignonlamp |
Als Gallé 24 jaar
oud is breekt er oorlog uit en moet hij in militaire dienst. Deze periode heeft
hem erg onrustig gemaakt en hij gaat na zijn diensttijd met zijn vader naar
Londen. Bij een bezoek aan het Kensington Museum maakt hij kennis met het oude
glas uit het Midden Oosten en daar was hij behoorlijk van onder de indruk.
Tijdens zijn verblijf in Engeland maakt hij ook nog studie van de bijzondere botanische
tuinen.
Hierna vertrok hij
naar Parijs om in het Louvre Venetiaans- en Islamitisch glas te bekijken en ook
dat glas was voor hem een grote bron van inspiratie.
Japanse invloed |
Gallé kreeg
belangstelling voor de oosterse kunst maar de Japanse kunst had een blijvende invloed op zijn werk. Hij herkende veel van zijn eigen ideeën in
het werk van de Japanse kunstenaar Tokuso Takasima.
Gallé zijn stijl werd wel sterk
beïnvloed door de Japanse kunst maar hij werkte niet op de Japanse wijze. Hij
had en hield zijn eigen stijl en verwerkte de Japanse werkwijze op een
stijlvolle manier in zijn eigen ontwerpen.
De natuur bleef toch
zijn grootste inspiratiebron, je kunt eigenlijk wel zeggen dat de natuur zijn
naaste medewerker was. Doelmatigheid van zijn werk stond altijd voorop maar
vastomlijnde plannen had hij niet. Hij gaf zijn handwerkers summiere aanwijzingen
over hoe hij het ontwerp zag, geïnspireerd door de natuur maar ook haalde hij
zijn ideeën uit muziek en de gedichten van bv. Baudelaire.
Gallé ging
experimenteren met verschillende technieken om glas te vervaardigen en te
versieren. Technieken die uit zijn experimenten zijn voortgekomen zijn etsen,
wielgraveren, emailschilderen op opaakglas en het slijpen van cameeglas. Zijn
eerste glas werd tentoongesteld op de wereldtentoonstelling in 1878 in Parijs.
de hond en de kat |
Gallé is niet alleen
bekend door zijn glaskunst, maar ook faince, waaronder erg grappige dieren
zoals een kat met een halsketting en een terriër in een peignoir. Van deze
dieren zijn er veel gekopieerd maar ook zijn vazen zijn op grote schaal nagemaakt en het meeste namaak komt uit het oosten en bijna niet te onderscheiden van echt.
boekenmolen |
Nog meer dan zijn
ontwerpen van glas en keramiek worden zijn meubelstukken gekenmerkt door
elementen uit de natuur. Op alle meubels zie je landschappen, bloemen, planten,
vogels en vlinders.
Ook op dit gebied was hij een groot kunstenaar, een ebenist.
Hij creëerde meesterwerken van hout en was dan ook aanwezig op de wereldtentoonstelling in 1889 in Parijs waar hij zijn glas- en meubelontwerpen in volle glorie kon tonen.
Hij kreeg internationale erkenning en won veel prijzen.
Hij creëerde meesterwerken van hout en was dan ook aanwezig op de wereldtentoonstelling in 1889 in Parijs waar hij zijn glas- en meubelontwerpen in volle glorie kon tonen.
Hij kreeg internationale erkenning en won veel prijzen.
- Art nouveau - stijlperiode 1890 - 1914
- Service de ferme - serviesgoed waarop dieren zijn aangebracht
- Victor Prouvé - 1858 - 1943 Art Nouveauschilder, beeldhouwer en graveur
- Tokuso Takasima - Japanse kunstenaar
- Baudelaire - 1821 - 1867 dichter en kunstcriticus
- Faince - aardewerk
- Ebenist - Franse term voor meubelmaker, gespecialiseerd in fineren
Mooe dingen heeft deze man gemaakt zeg, echt schitterend. Leuk stukje,
BeantwoordenVerwijderengroetjes,