Rothkokapel |
Rothko was verguld met deze opdracht, hij zag hierin de mogelijkheid om zijn grenzen te verleggen, meer dan hij ooit voor mogelijk had gehouden. Hij begon aan deze opdracht in 1966, er werd een flink geldbedrag voor neergeteld, Rothko ontving er 250.000 dollar voor.
De muurschilderingen
werden extra groot en hij gebruikte donkere kleuren. Omdat zijn gezondheid hem
parten speelde kon hij niet alles zelf doen en werkte met enkele assistenten.
In 1967 had hij 3 drieluiken, 14 schilderijen, veel schetsen en studies klaar.
Alles werd opgeslagen tot het moment dat de kapel afgebouwd en in gebruik werd genomen.
Rothkozaal in de kapel |
In 1966 gingen
Rothko met zijn vrouw voor de derde keer naar Europa. In Engeland brachten ze een bezoek aan de Tate Galery. De directeur,
Sir Norman Reid, wilde graag een vaste Rothko-zaal in zijn galery. Er was al regelmatig
contact geweest tussen de kunstenaar en de Tate maar door misverstanden en het
niet kunnen beslissen van Rothko heeft het enkele jaren geduurd voor ze tot
overeenstemming kwamen, uiteindelijk schonk Rothko enkele Seagram Murals.
Het duurde nog tot
1970 voor het werk van Rothko naar Londen ging, er hangen negen Seagram Murals
in een vaste opstelling in een zaal van de Tate Galery.
De schilderijen arriveerden in Londen op de dag van zijn overlijden.
De schilderijen arriveerden in Londen op de dag van zijn overlijden.
Bij terugkomst in
Amerika werd Rothko docent aan de University of California in Berkely. Zijn
gezondheid ging nog verder achteruit en hij moest met spoed worden opgenomen in het
ziekenhuis, er werd een verwijding van de aorta en een te hoge bloeddruk
geconstateerd. De artsen adviseerden hem te stoppen met roken en minder alcohol
te drinken.
Door het werken aan de schilderijen voor de Houston-kapel, zijn ziekenhuisopname, het vele drinken en roken, was hij volledig opgebrand, ook ging het met zijn huwelijk bergafwaarts. Er volgde een echtscheiding en Rothko ging wonen in zijn atelier. Zijn gezondheid bleef slecht en hij was nu helemaal niet meer in staat om grote schilderijen maken, hij begon op klein formaat papier te werken met acrylverf.
Door het werken aan de schilderijen voor de Houston-kapel, zijn ziekenhuisopname, het vele drinken en roken, was hij volledig opgebrand, ook ging het met zijn huwelijk bergafwaarts. Er volgde een echtscheiding en Rothko ging wonen in zijn atelier. Zijn gezondheid bleef slecht en hij was nu helemaal niet meer in staat om grote schilderijen maken, hij begon op klein formaat papier te werken met acrylverf.
1969-1970 203.8 x 175.6 cm. Guggenheim Museum (N.Y.) |
In deze periode wilde hij zijn werk gaan verkopen vanuit zijn atelier, hij vond dat hij de galerie niet meer nodig had. Hij kon zich best veroorloven om minder werk te verkopen, hij had goed verkocht.
Rothko begon in die tijd meer te steunen op zijn adviseur en vriend Reis, hij hielp Rothko bij het oprichten van de Mark Rothko Foundation. Rothko wilde dat zijn schilderijen na zijn dood een goede en veilige plek kregen en hij wilde absoluut niet dat zijn werk bij de kunsthandel terecht zou komen.
In 1970 ziet Rothko
het leven niet meer zitten en pleegt zelfmoord in de badkamer van zijn atelier.
Hij wordt gevonden door zijn assistent.
Rothko is 66 jaar geworden.
Rothko is 66 jaar geworden.
grafsteen Mark Rothko |
De Rothko Kapel werd
een jaar na zijn dood ingewijd.
Je kunt het werk van
Mark Rothko verdelen in vier perioden.
- het realisme 1924 - 1940
- het surrealisme 1940 - 1946
- de overgangsjaren 1946 - 1949
- het klassieke werk 1949 - 1970
Oranje, rood en geel 1961 |
Ik heb nog wel een
muur vrij voor een "Rothko", maar geen miljoenen euro's op de bank.
Hopelijk heb ik je belangstelling kunnen wekken om het werk van deze kunstenaar te gaan bekijken in het Gemeente Museum in Den Haag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten