Mark Rothko aan het werk. |
In diezelfde periode kreeg hij een grote opdracht om
muurschilderingen te maken voor het Seagram-gebouw, eigendom van de drankfabrikant Seagram & Sons, op Park Avenue. De schilderijen zouden komen te hangen in een exclusief restaurant voor topmanagers. Deze opdracht hield in dat hij een serie schilderijen moest ontwerpen, hij nam de opdracht aan en werkte er een jaar aan.
Het werk dat hij maakte paste precies bij de zaal waarvoor ze waren bestemd, de grote kleurvlakken leken op muren, ramen, deuren en zuilen. De muren waaraan de schilderijen zouden komen te hangen waren lang gerekt en om de stukken te kunnen zien moesten ze, volgens de opdrachtgever, boven de hoofden van de gasten hangen. Rothko had daar een geheel andere mening over, hij wilde zijn schilderijen vlak boven de vloer hangen om ze tot hun recht te laten komen.
muurschilderingen te maken voor het Seagram-gebouw, eigendom van de drankfabrikant Seagram & Sons, op Park Avenue. De schilderijen zouden komen te hangen in een exclusief restaurant voor topmanagers. Deze opdracht hield in dat hij een serie schilderijen moest ontwerpen, hij nam de opdracht aan en werkte er een jaar aan.
Het werk dat hij maakte paste precies bij de zaal waarvoor ze waren bestemd, de grote kleurvlakken leken op muren, ramen, deuren en zuilen. De muren waaraan de schilderijen zouden komen te hangen waren lang gerekt en om de stukken te kunnen zien moesten ze, volgens de opdrachtgever, boven de hoofden van de gasten hangen. Rothko had daar een geheel andere mening over, hij wilde zijn schilderijen vlak boven de vloer hangen om ze tot hun recht te laten komen.
Seagram Murals 1958, Later aangekocht door het Herdenkingsmuseum voor Beeldende Kunst in Japan |
Tate Modern in Londen |
Rothko was inmiddels een
gewild kunstenaar, steeds meer musea en particulieren kochten zijn werk en
verzamelaars stonden in de rij. De prijzen stegen mee en in 1960 betaalde men gemakkelijk 40.000 dollar voor
een "Rothko".
Ondertussen gingen de schilderijen op reis naar Parijs, Bazel, Brusse, Rome, Londen en Amsterdam. Bij terugkomst werden de schilderijen in verschillende Amerikaanse musea tentoongesteld.
Ondertussen gingen de schilderijen op reis naar Parijs, Bazel, Brusse, Rome, Londen en Amsterdam. Bij terugkomst werden de schilderijen in verschillende Amerikaanse musea tentoongesteld.
In de jaren 60 kwam
er verandering in de kunstwereld, er stond een andere generatie kunstenaars op zoals Roy
Liechtenstein, Andy Warhol, James Rosenquist en Tom Wesselman. Deze kunstenaars
begonnen de abstracte kunst, de naoorlogse stroming, elitair en hautain te
vinden. Rothko noemde op zijn beurt deze kunstenaars charlatans en
opportunisten. Rothko en zijn tijdgenoten bezochten de tentoonstellingen van
deze nieuwe kunstenaars maar verlieten daarna woedend de galerie. Rothko vroeg zich af of dit misschien een
samenzwering was van de jonge garde om hun allemaal te vermoorden.
Dan krijgt Rothko
een aanbieding van het Harvard Holyhoke Center om voor het penthouse daar schilderijen te maken geheel naar zijn eigen inzicht. Dit was wat Rothko graag
wilde, zelf de regie voeren over zijn kunst. Voordat de schilderijen in het penthouse kwamen te hangen werden ze eerst nog tentoongesteld in het Guggenheim Museum.
Vanzelfsprekend bemoeide hij zich ook nu weer met het ophangen van de schilderijen.
Achteraf was hij toch minder te spreken over het resultaat, het zonlicht verzwakte
de diepe rode kleur op zijn schilderijen en na 15 jaar werd besloten de kunstwerken in een donkere
kamer te bewaren, ze zijn nu alleen nog te zien op dia's.
1959. Whitney Museum of American Art (N.Y.) |
Het leek een goed plan maar na de dood van de kunstenaar bleek het één van de grootste kunstschandalen te zijn. Hier was hebzucht, fraude, bedrog, dubbele verkoop de oorzaak van het schandaal.
De belangenbehartiger werkte zowel voor de Malborough Galery als voor Rothko. Dat ging dus goed mis.
(wordt vervolgd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten